W pracy podjęto próbę
holistycznego ujęcia funkcjonowania gabinetu stomatologicznego, jako uczestnika
rynku, wykorzystującego w swoim działaniu współczesne zdobycze nauk
ekonomicznych ze szczególnym uwzględnieniem przedsiębiorczości, jako czynnika
wpływającego na pozycję konkurencyjną podmiotu. Konieczne jest podkreślenie, że
– dla opisania funkcjonowania gabinetu stomatologicznego na rynku –
wykorzystano przede wszystkim tzw. Alternatywne teorie przedsiębiorstwa (np.
nurt behawioralny8, teorię biologiczną – z imperatywem ciągłego uczenia się,
teorię biznesu P.F. Druckera, rdzeń umiejętności wg C.K. Prahalda) oraz nauki o
zarządzaniu, (których siłą jest różnorodność, umożliwiająca wszechstronną
diagnozę działań podmiotu).
Proponowane ujęcie
jest oryginalną pracą badawczą (w Polsce tego typu badania nie były
prowadzone), pozwalającą uzyskać wiedzę na temat prorynkowych działań
podejmowanych przez lekarzy dentystów, ze szczególnym uwzględnieniem roli
marketingu relacji w praktyce polskich gabinetów stomatologicznych. Wpisuje się
w pragmatyczny charakter nauk o zarządzaniu, wzbogacając ich dorobek
teoretyczny; przedstawia, bowiem wiedzę o charakterze deskryptywnym i
normatywnym, pozwalając na sformułowanie rekomendacji dla praktyki
organizatorskiej (w ujęciu sektorowym).
Sylwia
Drobik, Paulina Mintzberg-Wachowicz
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz