Promieniowanie
jonizujące powinno być bezpieczne przede wszystkim dla pacjenta, ale również
dla personelu obsługującego. Personel jest narażony na promieniowanie przez
cały czas swojej pracy a więc zdecydowanie dłużej, niż pacjent. W związku z tym
należy dołożyć wszelkich starań, aby posiadać wiedzę, jaką dawkę promieniowania
przyjmuje się w czasie wykonywania obowiązków służbowych.
Sposób wyposażenia
pracowni rentgenowskiej w stosowne zabezpieczenia i procedury organizacyjne
określa m.in. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z 12 listopada 2015 r. ws.
warunków bezpiecznego stosowania promieniowania jonizującego dla wszystkich
rodzajów ekspozycji medycznej.
Pracownia rentgenowska
powinna być wyposażona w dozymetr środowiskowy, którego zadaniem jest pomiar
promieniowania w obrębie przestrzeni z aparaturą. Oprócz tego, jeśli w trakcie
odbioru pracowni rentgenowskiej przez SANEPID lub z projektu osłon stałych
wynika, iż chłonność promieniowania pomieszczenia nie jest wystarczająca
kierownik jednostki organizacyjnej powinien wprowadzić do wewnętrznych
przepisów obowiązek korzystania przez pracowników z dozymetrów indywidualnych.
Promieniowanie jest generowane i przyjmowanie przez otoczenie tylko w momencie
wykonywania ekspozycji. Tylko wtedy pacjent i personel są narażeni na
prawidłową bądź zagrażającą zdrowiu lub życiu dawkę.
Każda placówka
wyposażona w sprzęt generujący promieniowanie jonizujące powinna prowadzić
rejestr dawek indywidualnych przyjmowanych przez swoich pracowników.
Zobowiązany jest do tego kierownik jednostki organizacyjnej lub osoba przez
niego delegowana.
W zakresie dozymetrów
indywidualnych stosuje się dwa rodzaje dawkomierzy: fotometryczne, w których
podstawą jest zaczernienie błony filmowej, oraz termoluminescencyjne, w których
dawka pochłonięta jest wyznaczana na podstawie krzywej świecenia detektorów
termoluminescencyjnych. Dozymetria termoluminescencyjna charakteryzuje się
znikomą utratą sygnału, dość wysoką czułością i dobrą tkanko podobnością detektorów.
Dawkomierze fotometryczne to technologia schyłkowa, która powoli ustępuje miejsca
termoluminescencyjnej.
Zgodnie z Ustawą
„Prawo Atomowe” z 29 listopada 2000 r. z późniejszymi zmianami placówka
medyczna posiada obowiązek prowadzenia systemu zarządzania jakością. W jej
skład wchodzą procedury postępowania diagnostycznego, księga jakości, sposoby
przeprowadzania kontroli wewnętrznych i zewnętrznych. Zawiera również opis
kwalifikacji personelu, zakres szkoleń oraz dokumentację okresowych przeglądów
systemu zarządzania jakością. Tylko cykliczny przegląd procedur gwarantuje jej
aktualność. Dodatkowo wykonuje się testy parametrów aparatów rentgenowskich i
urządzeń pomocniczych. Zdefiniowano dwa rodzaje testów: odbiorcze
(akceptacyjne) i eksploatacyjne. Testy odbiorcze wykonywane są w momencie
oddawania pracowni rentgenowskiej do użytku, jej generalnego remontu z
naruszeniem osłon stałych lub wymiany aparatu. Testy odbiorcze przeprowadza się
na zgodność parametrów rzeczywistych aparatury z parametrami deklarowanymi
przez producenta i jej wpływu na otaczającą przestrzeń.
Testy eksploatacyjne
dzielimy na podstawowe i specjalistyczne. Testy podstawowe urządzenia
rentgenowskiego wykonywane są wewnętrznie przez pracownika jednostki
organizacyjnej. Test ten ma na celu weryfikację poprawności działania aparatu.
Testy specjalistyczne
mogą być wykonywane tylko i wyłącznie przez podmioty, które uzyskały
certyfikację na zgodność z normą PN-EN-ISO 17025. Testy specjalistyczne należy
wykonywać raz na 12 miesięcy lub po każdej istotnej naprawie np. wymiana lampy.
Paweł Meller -
informatykaMEDYCZNA.pl
Sylwia Drobik, Paulina
Mintzberg-Wachowicz
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz