środa, 19 lutego 2020

WYPADEK W PRACY


By zdarzenie zostało uznane za wypadek przy pracy np. zakłucie, muszą być spełnione cztery warunki: nagłość zdarzenia, przyczyna zewnętrzna, uraz lub śmierć, związek z pracą.
Wypadek przy pracy może mieć miejsce:
• podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych;
• podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy, nawet bez polecenia;
• w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy, w drodze między siedzibą pracodawcy, a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy.
Za wypadek przy pracy uważa się również nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną, powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w okresie ubezpieczenia wypadkowego z danego tytułu, m.in.: w trakcie wykonywania pracy lub współpracy przy wykonywaniu zadań na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub umowy o świadczeniu usług, do których to umów, zgodnie z kodeksem cywilnym, stosuje się przepisy dotyczące zlecenia.
Zespół powypadkowy co najmniej 2 osoby przygotowuje protokół ustalania okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy No zakłucia.
Zespół jest zobowiązany do wykorzystania w protokole materiałów zebranych przez organy państwowe prowadzące śledztwo. Musi on również dokonać kwalifikacji prawnej zdarzenia, tzn. ustalić m.in., czy wypadek był wypadkiem przy pracy albo traktowany jest na równi z wypadkiem przy pracy. W protokole powypadkowym należy zaznaczyć także, czy zdarzenie było wypadkiem indywidualnym, zbiorowym, śmiertelnym, ciężkim lub powodującym czasową niezdolność do pracy.
Wzór protokołu ustalania okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy zawiera Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z 16 września 2004 r. w sprawie wzoru protokołu ustalania okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy (Dz. U. z 2004, nr 227, poz. 2298). Protokół tego typu musi być sporządzony w określonej liczbie jednobrzmiących egzemplarzy. Są to zwykle trzy egzemplarze:
• pierwszy egzemplarz, wraz z załącznikami, dla pracodawcy;
• drugi egzemplarz, bez załączników, dla poszkodowanego;
• trzeci egzemplarz dla ZUS-u (wraz z dokumentacją, w tym z drukiem „N 9” – zaświadczeniem o stanie zdrowia po zakończeniu leczenia i rehabilitacji oraz wnioskiem o odszkodowanie (procedura ta ma miejsce, jeżeli poszkodowany się o nie stara).
Protokół ustalania okoliczności i przyczyn wypadku powinien być sporządzony nie później niż w ciągu 14 dni od dnia uzyskania zawiadomienia o zdarzeniu wypadku.

 Brak dostępnego opisu zdjęcia.

Sylwia Drobik, Paulina Mintzberg-Wachowicz                 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz