czwartek, 30 lipca 2015

ZANIM UDZIELISZ GWARANCJI NA LECZENIE....

Sporo czasu zajmuje sporządzenie prawidłowej dokumentacji medyczne. Zapis o udzieleniu gwarancji zawiera najczęściej tylko obowiązki pacjenta, które musi spełnić by reklamacja była uwzględniona.
W niemal każdej gwarancji brak jest zapisu :
brak dokonania zapłaty w całości za usługę (taką a taką) skutkuje brakiem na nią gwarancji.

Niby oczywiste , ale brak takiego zapisu powoduje, że gwarancja - istnieje niezależnie od braku zapłaty należności przez pacjenta. Pacjent mimo, iż nie zapłacił może reklamować Waszą usługę a wówczas Wykonawca również ma problem......

Najczęstsze określone obowiązki pacjenta i związane z tym wątpliwości :

1. Stosowanie się do zaleceń lekarza dotyczących higieny jamy ustnej
Zapis ładnie brzmi jednak jest martwy. Najczęstszym problemem jest brak w dokumentacji medycznej pacjenta właśnie tych zaleceń, a nawet jak są, to nie ma informacji by pacjent o nich został poinformowany, czyli brak podpisu pacjenta i akceptacji tych zaleceń. W przypadku sporu pacjent będzie twierdził, że się stosował do zaleceń a mimo to doszło do np. wypadnięcia wypełnienia.
2. Zgłaszanie się na wizyty kontrolne co pół roku po zakończeniu leczenia
Bardzo nieprecyzyjny zapis, który może być bardzo łatwo obalony przez pacjenta.
Pierwsza uwaga: zakończenie leczenia, czyli brak określenia daty konkretnej oraz brak wskazania pierwszej wizyty kontrolnej. Pacjent może inaczej postrzegać ustalenie terminu zakończenia leczenia. Każda wizyta np. po założeniu koron może być przez niego traktowana jako dalsza część leczenia bo dostosowywaliście pracę na skutek różnych uwag pacjenta.
Jeżeli taki zapis miałby się obronić to należy w momencie zakończenia leczenia określić jego datę i wskazać termin wizyty kontrolnej - konkretnej daty .
Druga jednak dużo istotniejsza kwestia to, iż taki zapis nie zobowiązuje pacjenta do wykonania takiej wizyty kontrolnej w Waszym gabinecie. Pacjent nie jest do tego zobowiązany takim zapisem. Brak stwierdzenia, iż wizyta kontrolna musi odbyć się w Waszym gabinecie powoduje, że pacjent może pójść gdziekolwiek. Na Wasze stwierdzenie, iż nie był na wizycie kontrolnej, może przedstawić zaświadczenie od innego lekarza, że był i wizyta kontrolna została przeprowadzona w terminie.
Niestety ale wówczas NALEŻY uznać taką reklamację.
3. Uzupełnienie brakujących zębów i zaburzeń w zgryzieto istna perełka!
Nie wiadomo czego dotyczy. Leczenia zachowawczego? Przecież pacjent przyszedł jedynie po wypełnienie i nie chce uzupełniać brakujących zębów. Leczenia endodontycznego? Też nie, ponieważ nie przyszedł leczyć wad zgryzu . Leczenia protetycznego? Może, ale przecież jeżeli właśnie usługą było uzupełnianie protetyczne braków zębowych u pacjenta to również ten zapis nie ma zastosowania, zwłaszcza iż przy takim leczeniu jednym z elementów prawidłowości pracy jest ustalenie prawidłowego zwarcia. Więc czego dotyczy lub jakich sytuacji dotyczy taki zapis? Nie wiadomo !!!
Jeżeli taki zapis chcemy zawrzeć to musimy go uściślić wskazują o jakie uzupełnienie i których ubytków chodzi oraz jaki stwierdziliście zaburzenia w zgryzie i jakie są zalecenia, które musi pacjent wykonać.
4. Nie zgłosił wszelkich nieprawidłowości w funkcjonowaniu wypełnień lub uzupełnień protetycznych
Czyli nie wiadomo o co chodzi.
Pacjent twierdzi, że zgłaszał np. wypełnienie jest niewygodne lub proteza uwiera go. Lekarz mówi, że nic takiego nie było zgłaszane. Bo przecież każdy stomatolog z takim problemem szybko się upora.
Co w takiej sytuacji? Przede wszystkim z uwagi na nieprecyzyjność zapisu pacjent będzie miał szanse na skorzystanie z gwarancji, bowiem nieprawidłowości mogą zostać potraktowane jako albo niewykonanie zobowiązania albo za błąd w leczeniu. Nieprawidłowości w funkcjonowaniu, można przecież zakwalifikować jako nie wykonanie usługi. Może lepiej pomijać takie stwierdzenia, które mogą być różnie interpretowane i są nie precyzyjne. Jeżeli taki zapis ma Was chronić to musicie napisać jakiego leczenia dotyczy i jakie są Wasze zalecenia.
5. Samodzielnie dokonuje korekt, przeróbek, napraw uzupełnienia protetycznego
A co w sytuacji gdy tego nie robi samodzielnie ... tylko u specjalisty stomatologa? Tylko innego niż Wy? No i znowu taki zapis jest dla Was martwy. Pacjent zgodnie z takim zapisem SAM nie dokonał korekt, przeróbek czy naprawy uzupełnienia protetycznego. Wykonał je u specjalisty a zapis nie zakazuje tego, więc ... Samodzielnie nie oznacza osobiście, a chyba o to chodziło.
Itd……………….

Jeżeli chcemy dobrowolnie dać swoim pacjentom gwarancje na swoje usługi to oczywiście mamy prawo lecz - Pamiętaj - by warunki gwarancji były jasne i precyzyjne. Nie mogą one być ogólne i nieprecyzyjne bowiem mogą wówczas być interpretowane przeciwko Wam. Wasza dobra wola by pacjent był usatysfakcjonowany obróci się przeciwko Wam.

Powinniście zwłaszcza jasno określić kiedy gwarancja nie przysługuje lub kiedy, w jakich sytuacjach następuje złamanie jej warunków przez pacjenta. Reklamacja wcześniej czy później każdemu się zdarzy. Obszar leczenia jest pełen wilgoci, narażony na siły zgryzowe, stwierdzacie wielokrotnie dysfunkcje czy parafunkcje u pacjentów. Jeżeli jeszcze do tego dodacie często występującą u pacjentów złą higienę to naprawdę łatwo o reklamację.
 
Sylwia Drobik, Paulina Mintzberg-Wachowicz

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz