Współcześnie
współpracują ze sobą trzy generacje pracowników, z których każda ma inny system
wartości i inną wrażliwość na instrumenty motywowania. Wspomniane trzy
generacje to:
• osoby powyżej 60
roku życia (tzw. generacja BB, czyli Baby Boomers),
• osoby w wieku 38-59
lat (tzw. pokolenie X),
• osoby w wieku 19-37
lat (pokolenie Y).
Podane granice wiekowe
należy traktować jako orientacyjne. Natomiast najbardziej istotne różnice mogą
występować miedzy pokoleniem BB a pokoleniem Y. Grupa BB to osoby, które
ukończyły studia i pracowały jeszcze w dawnym, komunistycznym systemie. Dla
nich ważne są instrumenty finansowe. Mają one mniejsze zrozumienie dla potrzeb
pokolenia Y, które jest w większym stopniu zainteresowane narzędziami
pozafinansowymi. Można wskazać na oczekiwania związane z transparentnością,
ocenami w ramach modelu 360 stopni (wszyscy oceniają siebie nawzajem), pracą na
rzecz gabinetu o ustalonej marce, rozmowami wprost z przełożonymi. Młodsi
pracownicy są zainteresowani dodatkowymi ubezpieczeniami zdrowotnymi, dopłatami
do programów emerytalnych, dofinansowaniem do studiów podyplomowych,
szkoleniami itp. Właściciele, którzy należą do pokolenia BB i X, powinni
uważniej wsłuchiwać się w potrzeby pracowników z pokolenia Y, aby skutecznie
ich motywować do wydajnej pracy. Ta grupa osób jest zainteresowana harmonią
własnego życia, czyli łączeniem pracy zawodowej z rozwojem osobistym, życiem
rodzinnym, towarzyskim, a także społecznym. Młodsi pracownicy oczekują ponadto
konsekwencji w działaniach przełożonych, szczerości, krótkich komunikatów,
informacji zwrotnych, a także odpowiedniego wspierania ich zainteresowań
sportowych. Potrzebują także stałej stymulacji, wysoko sobie cenią dobrą
atmosferę w pracy.
prof. dr hab. Henryk
Mruk Katedra Zarządzania Międzynarodowego, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Sylwia Drobik, Paulina Mintzberg-Wachowicz
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz