Stomatolog prowadzący własną
firmę w pierwszej kolejności może wliczyć w koszty uzyskania przychodów
wszelkie wydatki związane z wynajmem/dzierżawą/zakupem oraz pełnym wyposażeniem
lokalu przeznaczonego na gabinet lub klinikę. Do wydatków tych zalicza się
m.in. czynsz, raty kredytu, opłaty za prąd, gaz i wodę, rachunki za telefon i
Internet, wydatki związane z zakupem niezbędnych mebli, urządzeń, elementów
wykończeniowych (drzwi, okna, glazura, terakota, umywalki, toalety) oraz narzędzi wykorzystywanych podczas codziennej pracy.
Wielu dentystów decyduje się na uruchomienie gabinetu np. na parterze swojego
domu – w takim przypadku również istnieje możliwość wliczenia w koszty wydatków
związanych z eksploatacją lokalu. Należy jednak zgłosić do urzędu miasta
(gminy) fakt przeznaczenia pod prowadzoną działalność określonej powierzchni
domu. Dla przykładu – dentysta przeznaczył na gabinet 50 m2 w jego prywatnym,
liczącym 100 m2 powierzchni domu. Po zgłoszeniu tego faktu w urzędzie, może on
wliczać w koszty 50% rachunków za wodę, prąd, gaz lub połowę wysokości raty
kredytu. Należy jednak pamiętać, że zwiększeniu ulegnie kwota podatku od
nieruchomości za 50 m2 gabinetu – będzie to bowiem powierzchnia przeznaczona na
działalność gospodarczą, a w takim przypadku stawki podatku od nieruchomości są
wyższe.
Sylwia Drobik, Paulina Mintzberg-Wachowicz
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz