niedziela, 5 czerwca 2016

WYLICZENIE KOSZTÓW DZIAŁALNOŚCI





Stomatolog prowadzący własną firmę w pierwszej kolejności może wliczyć w koszty uzyskania przychodów wszelkie wydatki związane z wynajmem/dzierżawą/zakupem oraz pełnym wyposażeniem lokalu przeznaczonego na gabinet lub klinikę. Do wydatków tych zalicza się m.in. czynsz, raty kredytu, opłaty za prąd, gaz i wodę, rachunki za telefon i Internet, wydatki związane z zakupem niezbędnych mebli, urządzeń, elementów wykończeniowych (drzwi, okna, glazura, terakota, umywalki, toalety) oraz narzędzi wykorzystywanych podczas codziennej pracy. Wielu dentystów decyduje się na uruchomienie gabinetu np. na parterze swojego domu – w takim przypadku również istnieje możliwość wliczenia w koszty wydatków związanych z eksploatacją lokalu. Należy jednak zgłosić do urzędu miasta (gminy) fakt przeznaczenia pod prowadzoną działalność określonej powierzchni domu. Dla przykładu – dentysta przeznaczył na gabinet 50 m2 w jego prywatnym, liczącym 100 m2 powierzchni domu. Po zgłoszeniu tego faktu w urzędzie, może on wliczać w koszty 50% rachunków za wodę, prąd, gaz lub połowę wysokości raty kredytu. Należy jednak pamiętać, że zwiększeniu ulegnie kwota podatku od nieruchomości za 50 m2 gabinetu – będzie to bowiem powierzchnia przeznaczona na działalność gospodarczą, a w takim przypadku stawki podatku od nieruchomości są wyższe.

Sylwia Drobik, Paulina Mintzberg-Wachowicz




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz