ASYSTA
STOMATOLOGICZNA jest zawodem cieszącym się sporym zainteresowaniem. Są to
osoby, które nie tylko współpracują ze stomatologiem, lecz także z pacjentem,
pozwalają mu się zrelaksować i zmniejszyć stres związany z leczeniem czy
zabiegami. Nie jest to osoba uprawniona do wykonywania zabiegów, jednak
wykonuje wiele innych, wymagających staranności, skupienia i kompetencji zadań,
mających wpływ na to ile zarabia asystentka stomatologiczna. Między innymi
nierzadko prowadzi dokumentację gabinetu (listę
zabiegów, leków, wszelkiego rodzaju rozliczenia), jest kimś w rodzaju łącznika
między pacjentem a lekarzem. Przygotowuje jego miejsce pracy, narzędzia
stomatologiczne, preparaty, leki, pilnuje zamówień i pomaga pacjentom w
przygotowaniu się do leczenia czy zabiegów. Asystentka często zajmuje się
również ustalaniem terminów wizyt, umawianiem pacjentów i nadzorowaniem
grafików. Wielu ludzi wręcz panicznie boi
się wizyt u dentysty. Zazwyczaj jest to związane z tym, że mają zły obraz
leczenia z przeszłości. Wielokrotnie zdarza się, że pacjent latami nie
przekraczał progu gabinetu, ponieważ zapamiętał, że coś go bardzo bolało.
Trudno mu zrozumieć, że zarówno sposób leczenia, jak i odczuwanie bólu podczas
leczenia dentystycznego znacznie się zmieniło. Mimo wszystko ludzie reagują na
dźwięki, zapachy i samo przebywanie w gabinecie dużym stresem. Dlatego ważne,
aby asystentka robiła wszystko, aby pacjent denerwował się jak najmniej, był
bardziej zrelaksowany, przekonał się, że jego wyobrażenia są wyolbrzymione. Z
tego powodu uznaje się, że asystentka stomatologiczna to zawód związany nie
tylko z medycyną, lecz także z elementami psychologii. Do jego wykonywania
potrzebne są pewne predyspozycje. Przede wszystkim powinna dbać o porządek
swojego miejsca pracy, dobrze organizować pracę własną i wszystkich osób
pracujących w gabinecie, być osobą komunikatywną, z wysoką kulturą osobistą,
sumienną i staranną. Asystentka współpracuje nie tylko z lekarzem, lecz także z
pacjentami, potrzebna więc być może duża dawka cierpliwości, życzliwość,
empatia oraz odporność psychiczna. Oczywiście niezbędne są odpowiednie
kwalifikacje.
Pracodawcy
oczekują doświadczenia zawodowego, kwalifikacji, kierunkowego wykształcenia,
umiejętności pracy w zespole, dobrej organizacji pracy, komunikatywności,
dobrej obsługi komputera, umiejętności wykonywania kilku zadań jednocześnie,
dużego skupienia się na zadaniach, sumienności, staranności, odpowiedzialności,
dobrego podejścia do pacjenta, życzliwości, empatii, cierpliwości, wysokiej
kultury osobistej, odporności na stres, znajomości zasad bezpieczeństwa i
higieny pracy, umiejętności pierwszej pomocy. W zawodzie ceni się również otwartość
na nową wiedzę i stałą chęć nauki. Dobrze również, jeżeli asystentka
stomatologiczna umie korzystać ze źródeł wiedzy, zna je i potrafi uzupełniać
posiadane informacje na bieżąco.
Źródło:
Poradnik Pracownika
Sylwia Drobik, Paulina Mintzberg-Wachowicz
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz