1.Powierzchnie, na których możliwy jest upadek
Przyczyny: śliskie powierzchnie przy dojściu do i na samym
stanowisku pracy, nieporządek.
Procedury bezpieczeństwa i higieny pracy: stosowanie obuwia z
podeszwą antypoślizgową. Utrzymywanie porządku na stanowisku i w jego
otoczeniu. Niezwłocznie usuwanie z podłogi plam cieczy.
2.Nieodpowiednie oświetlenie w pomieszczeniach pracy
Przyczyny: źle dobrane punkty świetlne, zabrudzone okna. Procedury
bezpieczeństwa i higieny pracy: stosowanie źródeł światła dających natężenie
oświetlenia zgodne z normą – ogólne i miejscowe (obowiązuje Norma PN-EN
12464-1:2012 „Światło i oświetlenie. Oświetlenie miejsc pracy. Część 1: Miejsca
pracy we wnętrzach”). Dbanie o właściwe oświetlenie naturalne stanowisk pracy,
m.in. poprzez zapewnienie czystości okien.
3.Czynniki biologiczne – mikroorganizmy chorobotwórcze przenoszone
drogą kropelkowo-powietrzną (m.in. wirus grypy i bakterie gruźlicy), drogą
skórną (np. wirus opryszczki), poprzez płyny ustrojowe (np. wirusy – HBV, HCV,
HIV oraz makroorganizmy pasożytnicze, np. świerzbowiec)
Przyczyny: kontakt ze skórą pacjenta i inne drogi przenikania
materiału biologicznego.
Procedury bezpieczeństwa i higieny pracy: stosowanie ochron
indywidualnych – w tym układu oddechowego i dłoni; używanie sprzętu
jednorazowego użytku, gdy jest to wskazane; dbanie o to, by w pomieszczeniach
pracy znajdowały się umywalka oraz zlewozmywak z bieżącą, ciepłą i zimną, wodą,
wraz z ręcznikami jednorazowego użytku; zachowanie zasad higieny osobistej, w
tym częste mycie rąk; profilaktyczne używanie mydeł i zasypek z dodatkiem
środków przeciwgrzybiczych; dbanie o prawidłową wentylację pomieszczeń pracy;
zachowanie higieny unitu stomatologicznego, zgodnie z instrukcją producenta;
sterylizacja pomieszczenia (np. przy użyciu lamp UV); dbanie o to, by
powierzchnie stołów, ścian i podłóg w gabinecie (dodajmy – łatwo zmywalne) były
często i przy użyciu właściwych środków dokładnie myte; zapewnienie środków
dezynfekcyjnych i przestrzeganie zasad dezynfekcji; dbanie o to, by autoklaw i
– w zależności od potrzeb – sterylizator niskotemperaturowy znajdowały się i
były stosowane we wszystkich pomieszczeniach, w których przewiduje się
wykonywanie świadczeń przy użyciu narzędzi i sprzętu wielokrotnego użytku;
sporządzenie planu postępowania po ekspozycji, z uwzględnieniem możliwych dróg
narażenia (skaleczenie, zakłucie, zabrudzenie); przygotowanie instrukcji
bezpiecznej obsługi urządzeń i ich udostępnienie na stanowisku pracy; prawidłowe
usuwanie odpadów, zgodnie z przepisami; wydzielenie szatni oddzielnie na odzież
roboczą i własną pracowników; przeprowadzanie wymaganych badań
profilaktycznych; zapewnianie pracownikom systematycznego szkolenia z zakresu
problematyki zawodowego narażenia na czynniki biologiczne; obowiązkowy udział
wyznaczonych pracowników w szkoleniach zorganizowanych przez pracodawcę;
zapewnienie pracownikom właściwych pomieszczeń, urządzeń
higieniczno-sanitarnych, a także środków higieny osobistej oraz jeżeli to konieczne
środków do odkażania skóry lub błon śluzowych; zapewnienie pracownikom
bezpiecznych warunków spożywania posiłków i napojów w wydzielonych
pomieszczeniach.
4.Czynniki chemiczne (stałe, ciekłe, lotne) trujące, żrące,
drażniące, uczulające, w tym: środki używane do dezynfekcji i sterylizacji oraz
utrzymania czystości; mieszaniny wypełniające, detergenty, rozpuszczalniki,
lateks, leki; pary rozpuszczalników i pary metali ciężkich (np. rtęci); tlenek
etylenu używany do dezynfekcji i sterylizacji materiałów wrażliwych na
ogrzewanie, który ma właściwości rakotwórcze, mutagenne, drażniące, uczulające
i neurotoksyczne.
Przyczyny: czynności wykonywane na stanowisku pracy.
Procedury bezpieczeństwa i higieny pracy: należy pamiętać o
podstawowej zasadzie, która mówi, by nie umieszczać substancji szkodliwych w
opakowaniach przeznaczonych tradycyjnie dla środków spożywczych. Najlepiej
przechowywać takie substancje w opakowaniach oryginalnych. W razie uczulenia na
lateks należy stosować rękawice wykonane z innego materiału. Dla każdej
substancji niebezpiecznej w gabinecie powinna być dostępna karta
charakterystyki substancji/mieszaniny niebezpiecznej.
5.Należy przestrzegać zapisów instrukcji obsługi urządzeń. Należy
zapewnić skuteczną wentylację wywiewną.
Prąd elektryczny (porażenie prądem)
Przyczyny: urządzenia zasilane energią elektryczną, przewody
doprowadzające prąd, osprzęt elektryczny (gniazda wtykowe, wtyczki itp.).
Procedury bezpieczeństwa i higieny pracy: okresowy przegląd
instalacji elektrycznej i skuteczności ochrony przeciwporażeniowej. Bieżąca
kontrola stanu przewodów i osprzętu elektrycznego. Zapewnienie odpowiedniej
oporności (rezystencji) ciała w stosunku do ewentualnego prądu porażeniowego,
m.in. poprzez: niedotykanie mokrymi rękami metalowych obudów włączonych
urządzeń, stosowanie obuwia z izolacyjną podeszwą.
6.Pożar
Przyczyny: substancje łatwopalne znajdujące się na stanowisku
pracy. Zamknięcie się tzw. „trójkąta pożarowego” – źródło ognia, materiał
palny, tlen..
Procedury bezpieczeństwa i higieny pracy: systematyczna kontrola
sprawności instalacji elektrycznej. Zachowanie wymagań bezpieczeństwa
pożarowego – w tym m.in. dbanie o oznaczenie dróg ewakuacyjnych i
nieumieszczanie materiałów łatwopalnych w pobliżu źródeł ciepła (ognia).
Wyposażenie pomieszczeń pracy w odpowiedni sprzęt gaśniczy i prawidłowa
konserwacja tego sprzętu.
7.Oparzenia ciała
Przyczyny: urządzenia stosowane w gabinecie stomatologicznym – w
tym autoklawy.
Procedury bezpieczeństwa i higieny pracy: dbanie o właściwy stan
techniczny urządzeń. Przestrzeganie instrukcji producenta w trakcie ich
obsługi. Przestrzeganie przewidzianych zasad postępowania, gdy dojdzie do
oparzenia – przede wszystkim wychłodzenie oparzonej części ciała.
8.Pyły (aerozole) i odpryski
Przyczyny: asystowanie podczas czynności lekarskich lub
samodzielne wykonywanie prostych zabiegów.
Procedury bezpieczeństwa i higieny pracy: stosowanie okularów
ochronnych oraz środków ochrony dróg oddechowych.
9.Hałas
Przyczyny: elektronarzędzia (urządzenia) stosowane w gabinecie
stomatologicznym.
Procedury bezpieczeństwa i higieny pracy: dbanie o właściwe
serwisowanie urządzeń. Stosowanie, w razie takiej konieczności, ochronników
słuchu.
10.Obciążenie fizyczne – statyczne (wymuszona pozycja ciała)
Przyczyny: praca w wymuszonej pozycji ciała w trakcie współpracy
ze stomatologiem oraz w trakcie samodzielnych czynności, a także źle
zorganizowane stanowisko pracy biurowej – w tym komputerowe.
Procedury bezpieczeństwa i higieny pracy: dostosowanie stanowiska
pracy do wymagań ergonomii. Ćwiczenia relaksacyjno-rozluźniające. W przypadku
obciążenia nadgarstka, a także kręgosłupa zaleca się m.in. następujące
ćwiczenie: splecione palce rąk odwracamy „na zewnątrz”, jednocześnie prostując
przed siebie i w górę ramiona. Dzięki temu rozciągamy mięśnie, które w znacznym
stopniu są angażowane w pracy higienistki oraz asystentki stomatologicznej,
czyli zginacze kończyn górnych i kręgosłupa. W ten sposób dajemy mięśniom
porcję energii i odciążamy je, a tym samym zwiększamy ich siłę i wydolność.
11.Obciążenie fizyczne – dynamiczne
Przyczyny: podnoszenie i przenoszenie zbyt ciężkich przedmiotów, w
tym wyposażenia pracowni.
Procedury bezpieczeństwa i higieny pracy: przestrzeganie norm i
zasad dotyczących transportu indywidualnego. Stosowanie transportu zbiorowego w
razie takiej konieczności.
Wiedza o tym, że dorosła kobieta może przenosić przedmioty,
których ciężar nie przekracza 12 kg w przypadku pracy o charakterze stałym i
nie większe niż 20 kg przy pracy dorywczej – przy przenoszeniu ładunku do
czterech razy na godzinę i maksymalnie przez cztery godziny w ciągu doby.
12.Ostrza i ostre elementy
Przyczyny: ruchome elementy elektronarzędzi, krawędzie zębów
pacjentów.
Procedury bezpieczeństwa i higieny pracy: stosowanie rękawic
ochronnych. Przestrzeganie przyjętych zasad we współpracy ze stomatologiem.
Zapewnienie właściwie wyposażonej apteczki pierwszej pomocy.
13. Promieniowanie, m.in. ultrafioletowe i rentgenowskie
Przyczyny: sprzęt stosowany w gabinecie, m.in.: lampy do utwardzania
polimerów, lampy do dezynfekcji, rentgenowskie.
Procedury bezpieczeństwa i higieny pracy: ścisłe przestrzeganie
instrukcji producenta i instrukcji bezpiecznej pracy. Stosowanie środków
ochrony indywidualnej.
14.Nieodpowiedni mikroklimat w pomieszczeniach
Przyczyny: zbyt wysoka lub zbyt niska temperatura w
pomieszczeniach, nieodpowiednia wilgotność względna.
Procedury bezpieczeństwa i higieny pracy: regulowanie właściwego
mikroklimatu, m.in. poprzez kontrolę ogrzewania i dobór sprawnej wentylacji.
Właściwy dobór odzieży roboczej.
15.Niebezpieczne zachowanie pacjenta
Przyczyny: odruchy bezwarunkowe wywołane strachem lub bólem,
agresja.
Procedury bezpieczeństwa i higieny pracy: przestrzeganie procedur
bezpieczeństwa, samokształcenie w zakresie psychologii zachowań.
16.Obciążenie emocjonalne, którego wynikiem może być stres
Przyczyny: nadmiar obowiązków, pośpiech, konflikty międzyludzkie.
Procedury bezpieczeństwa i higieny pracy: prawidłowe rozplanowanie
zajęć i odpoczynku. Bieżące rozwiązywanie ewentualnych nieporozumień.
Doskonalenie postaw asertywnych.
stomatologia.news.pl
Sylwia
Drobik, Paulina Mintzberg-Wachowicz
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz