W pracy podjęto próbę holistycznego ujęcia
funkcjonowania gabinetu stomatologicznego jako uczestnika rynku,
wykorzystującego w swoim działaniu współczesne zdobycze nauk ekonomicznych ze
szczególnym uwzględnieniem przedsiębiorczości, jako czynnika wpływającego na
pozycję konkurencyjną podmiotu. Konieczne jest podkreślenie, że – dla opisania
funkcjonowania gabinetu stomatologicznego na rynku – wykorzystano przede wszystkim tzw. Alternatywne teorie
przedsiębiorstwa (np. nurt behawioralny8, teorię biologiczną – z imperatywem
ciągłego uczenia się, teorię biznesu P.F. Druckera, rdzeń umiejętności wg C.K.
Prahalda) oraz nauki o zarządzaniu (których siłą jest różnorodność,
umożliwiająca wszechstronną diagnozę działań podmiotu).
Proponowane ujęcie jest
oryginalną pracą badawczą (w Polsce tego typu badania nie były prowadzone),
pozwalającą uzyskać wiedzę na temat prorynkowych działań podejmowanych przez
lekarzy dentystów, ze szczególnym uwzględnieniem roli marketingu relacji w
praktyce polskich gabinetów stomatologicznych. Wpisuje się w pragmatyczny charakter
nauk o zarządzaniu, wzbogacając ich dorobek teoretyczny; przedstawia bowiem
wiedzę o charakterze deskryptywnym i normatywnym, pozwalając na sformułowanie
rekomendacji dla praktyki organizatorskiej (w ujęciu sektorowym).
Sylwia Drobik, Paulina
Mintzberg-Wachowicz
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz