1.Powierzchnie, na których możliwy jest upadek
Przyczyny: śliskie powierzchnie przy dojściu do i na
samym stanowisku pracy, nieporządek.
Procedury bezpieczeństwa i higieny pracy: stosowanie
obuwia z podeszwą antypoślizgową. Utrzymywanie porządku na stanowisku i w jego
otoczeniu. Niezwłocznie usuwanie z podłogi plam cieczy.
2.Nieodpowiednie oświetlenie w pomieszczeniach pracy
Przyczyny: źle dobrane punkty świetlne, zabrudzone
okna. Procedury bezpieczeństwa i higieny pracy: stosowanie źródeł światła
dających natężenie oświetlenia zgodne z normą – ogólne i miejscowe (obowiązuje
Norma PN-EN 12464-1:2012 „Światło i oświetlenie. Oświetlenie miejsc pracy.
Część 1: Miejsca pracy we wnętrzach”). Dbanie o właściwe oświetlenie naturalne
stanowisk pracy, m.in. poprzez zapewnienie czystości okien.
3.Czynniki biologiczne – mikroorganizmy chorobotwórcze
przenoszone drogą kropelkowo-powietrzną (m.in. wirus grypy i bakterie
gruźlicy), drogą skórną (np. wirus opryszczki), poprzez płyny ustrojowe (np.
wirusy – HBV, HCV, HIV oraz makroorganizmy pasożytnicze, np. świerzbowiec)
Przyczyny: kontakt ze skórą pacjenta i inne drogi
przenikania materiału biologicznego.
Procedury bezpieczeństwa i higieny pracy: stosowanie
ochron indywidualnych – w tym układu oddechowego i dłoni; używanie sprzętu
jednorazowego użytku, gdy jest to wskazane; dbanie o to, by w pomieszczeniach
pracy znajdowały się umywalka oraz zlewozmywak z bieżącą, ciepłą i zimną, wodą,
wraz z ręcznikami jednorazowego użytku; zachowanie zasad higieny osobistej, w
tym częste mycie rąk; profilaktyczne używanie mydeł i zasypek z dodatkiem
środków przeciwgrzybiczych; dbanie o prawidłową wentylację pomieszczeń pracy;
zachowanie higieny unitu stomatologicznego, zgodnie z instrukcją producenta;
sterylizacja pomieszczenia (np. przy użyciu lamp UV); dbanie o to, by
powierzchnie stołów, ścian i podłóg w gabinecie (dodajmy – łatwo zmywalne) były
często i przy użyciu właściwych środków dokładnie myte; zapewnienie środków
dezynfekcyjnych i przestrzeganie zasad dezynfekcji; dbanie o to, by autoklaw i
– w zależności od potrzeb – sterylizator niskotemperaturowy znajdowały się i
były stosowane we wszystkich pomieszczeniach, w których przewiduje się
wykonywanie świadczeń przy użyciu narzędzi i sprzętu wielokrotnego użytku;
sporządzenie planu postępowania po ekspozycji, z uwzględnieniem możliwych dróg
narażenia (skaleczenie, zakłucie, zabrudzenie); przygotowanie instrukcji
bezpiecznej obsługi urządzeń i ich udostępnienie na stanowisku pracy;
prawidłowe usuwanie odpadów, zgodnie z przepisami; wydzielenie szatni
oddzielnie na odzież roboczą i własną pracowników; przeprowadzanie wymaganych
badań profilaktycznych; zapewnianie pracownikom systematycznego szkolenia z
zakresu problematyki zawodowego narażenia na czynniki biologiczne; obowiązkowy
udział wyznaczonych pracowników w szkoleniach zorganizowanych przez pracodawcę;
zapewnienie pracownikom właściwych pomieszczeń, urządzeń
higieniczno-sanitarnych, a także środków higieny osobistej oraz jeżeli to
konieczne środków do odkażania skóry lub błon śluzowych; zapewnienie
pracownikom bezpiecznych warunków spożywania posiłków i napojów w wydzielonych
pomieszczeniach.
4.Czynniki chemiczne (stałe, ciekłe, lotne) trujące,
żrące, drażniące, uczulające, w tym: środki używane do dezynfekcji i
sterylizacji oraz utrzymania czystości; mieszaniny wypełniające, detergenty,
rozpuszczalniki, lateks, leki; pary rozpuszczalników i pary metali ciężkich
(np. rtęci); tlenek etylenu używany do dezynfekcji i sterylizacji materiałów
wrażliwych na ogrzewanie, który ma właściwości rakotwórcze, mutagenne,
drażniące, uczulające i neurotoksyczne.
Przyczyny: czynności wykonywane na stanowisku pracy.
Procedury bezpieczeństwa i higieny pracy: należy
pamiętać o podstawowej zasadzie, która mówi, by nie umieszczać substancji
szkodliwych w opakowaniach przeznaczonych tradycyjnie dla środków spożywczych.
Najlepiej przechowywać takie substancje w opakowaniach oryginalnych. W razie
uczulenia na lateks należy stosować rękawice wykonane z innego materiału. Dla
każdej substancji niebezpiecznej w gabinecie powinna być dostępna karta
charakterystyki substancji/mieszaniny niebezpiecznej.
5.Należy przestrzegać zapisów instrukcji obsługi
urządzeń. Należy zapewnić skuteczną wentylację wywiewną.
Prąd elektryczny (porażenie prądem)
Przyczyny: urządzenia zasilane energią elektryczną,
przewody doprowadzające prąd, osprzęt elektryczny (gniazda wtykowe, wtyczki
itp.).
Procedury bezpieczeństwa i higieny pracy: okresowy
przegląd instalacji elektrycznej i skuteczności ochrony przeciwporażeniowej.
Bieżąca kontrola stanu przewodów i osprzętu elektrycznego. Zapewnienie
odpowiedniej oporności (rezystencji) ciała w stosunku do ewentualnego prądu
porażeniowego, m.in. poprzez: niedotykanie mokrymi rękami metalowych obudów
włączonych urządzeń, stosowanie obuwia z izolacyjną podeszwą.
6.Pożar
Przyczyny: substancje łatwopalne znajdujące się na
stanowisku pracy. Zamknięcie się tzw. „trójkąta pożarowego” – źródło ognia,
materiał palny, tlen..
Procedury bezpieczeństwa i higieny pracy:
systematyczna kontrola sprawności instalacji elektrycznej. Zachowanie wymagań
bezpieczeństwa pożarowego – w tym m.in. dbanie o oznaczenie dróg ewakuacyjnych
i nieumieszczanie materiałów łatwopalnych w pobliżu źródeł ciepła (ognia).
Wyposażenie pomieszczeń pracy w odpowiedni sprzęt gaśniczy i prawidłowa
konserwacja tego sprzętu.
7.Oparzenia ciała
Przyczyny: urządzenia stosowane w gabinecie
stomatologicznym – w tym autoklawy.
Procedury bezpieczeństwa i higieny pracy: dbanie o
właściwy stan techniczny urządzeń. Przestrzeganie instrukcji producenta w
trakcie ich obsługi. Przestrzeganie przewidzianych zasad postępowania, gdy
dojdzie do oparzenia – przede wszystkim wychłodzenie oparzonej części ciała.
8.Pyły (aerozole) i odpryski
Przyczyny: asystowanie podczas czynności lekarskich
lub samodzielne wykonywanie prostych zabiegów.
Procedury bezpieczeństwa i higieny pracy: stosowanie
okularów ochronnych oraz środków ochrony dróg oddechowych.
9.Hałas
Przyczyny: elektronarzędzia (urządzenia) stosowane w
gabinecie stomatologicznym.
Procedury bezpieczeństwa i higieny pracy: dbanie o
właściwe serwisowanie urządzeń. Stosowanie, w razie takiej konieczności,
ochronników słuchu.
10.Obciążenie fizyczne – statyczne (wymuszona pozycja
ciała)
Przyczyny: praca w wymuszonej pozycji ciała w trakcie
współpracy ze stomatologiem oraz w trakcie samodzielnych czynności, a także źle
zorganizowane stanowisko pracy biurowej – w tym komputerowe.
Procedury bezpieczeństwa i higieny pracy: dostosowanie
stanowiska pracy do wymagań ergonomii. Ćwiczenia relaksacyjno-rozluźniające. W
przypadku obciążenia nadgarstka, a także kręgosłupa zaleca się m.in.
następujące ćwiczenie: splecione palce rąk odwracamy „na zewnątrz”,
jednocześnie prostując przed siebie i w górę ramiona. Dzięki temu rozciągamy
mięśnie, które w znacznym stopniu są angażowane w pracy higienistki oraz
asystentki stomatologicznej, czyli zginacze kończyn górnych i kręgosłupa. W ten
sposób dajemy mięśniom porcję energii i odciążamy je, a tym samym zwiększamy
ich siłę i wydolność.
11.Obciążenie fizyczne – dynamiczne
Przyczyny: podnoszenie i przenoszenie zbyt ciężkich
przedmiotów, w tym wyposażenia pracowni.
Procedury bezpieczeństwa i higieny pracy:
przestrzeganie norm i zasad dotyczących transportu indywidualnego. Stosowanie
transportu zbiorowego w razie takiej konieczności.
Wiedza o tym, że dorosła kobieta może przenosić
przedmioty, których ciężar nie przekracza 12 kg w przypadku pracy o charakterze
stałym i nie większe niż 20 kg przy pracy dorywczej – przy przenoszeniu ładunku
do czterech razy na godzinę i maksymalnie przez cztery godziny w ciągu doby.
12.Ostrza i ostre elementy
Przyczyny: ruchome elementy elektronarzędzi, krawędzie
zębów pacjentów.
Procedury bezpieczeństwa i higieny pracy: stosowanie
rękawic ochronnych. Przestrzeganie przyjętych zasad we współpracy ze
stomatologiem. Zapewnienie właściwie wyposażonej apteczki pierwszej pomocy.
13. Promieniowanie, m.in. ultrafioletowe i
rentgenowskie
Przyczyny: sprzęt stosowany w gabinecie, m.in.: lampy
do utwardzania polimerów, lampy do dezynfekcji, rentgenowskie.
Procedury bezpieczeństwa i higieny pracy: ścisłe
przestrzeganie instrukcji producenta i instrukcji bezpiecznej pracy. Stosowanie
środków ochrony indywidualnej.
14.Nieodpowiedni mikroklimat w pomieszczeniach
Przyczyny: zbyt wysoka lub zbyt niska temperatura w
pomieszczeniach, nieodpowiednia wilgotność względna.
Procedury bezpieczeństwa i higieny pracy: regulowanie
właściwego mikroklimatu, m.in. poprzez kontrolę ogrzewania i dobór sprawnej
wentylacji. Właściwy dobór odzieży roboczej.
15.Niebezpieczne zachowanie pacjenta
Przyczyny: odruchy bezwarunkowe wywołane strachem lub
bólem, agresja.
Procedury bezpieczeństwa i higieny pracy:
przestrzeganie procedur bezpieczeństwa, samokształcenie w zakresie psychologii
zachowań.
16.Obciążenie emocjonalne, którego wynikiem może być
stres
Przyczyny: nadmiar obowiązków, pośpiech, konflikty
międzyludzkie.
Procedury bezpieczeństwa i higieny pracy: prawidłowe
rozplanowanie zajęć i odpoczynku. Bieżące rozwiązywanie ewentualnych
nieporozumień. Doskonalenie postaw asertywnych.
stomatologia.news.pl
Sylwia Drobik, Paulina
Mintzberg-Wachowicz
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz