Regularne
badanie poziomu satysfakcji pacjentów placówki medycznej czy gabinetu
stomatologicznego sprzyja oszczędnościom i pozwala na wdrożenie dobrze
przemyślanej strategii poprawiającej jakość oferowanych usług. Dobry marketing
podnosi prestiż placówki, umacnia jej pozycję na lokalnym rynku i pozwala wybić
się ponad konkurencję.
Metod na
badanie poziomu satysfakcji pacjentów jest kilka – można wybrać optymalną dla
konkretnej przychodni/gabinetu. Badania takie wprowadza coraz więcej placówek
leczniczych stawiających na konkurencyjność. Zawsze jednak należy przestrzegać
regularności przeprowadzania badań mierzących poziom zadowolenia klientów
lecznicy. Pacjenci dostarczają bowiem w ankietach cennych informacji i do
stałego monitoringu, i do badań porównawczych, dzięki którym szybko oszacuje
się, czy marketing stomatologiczny dla gabinetu jest realizowany skutecznie i
czy obrana strategia podnosi wskaźniki oceny dla placówki. Zawsze powinno się
brać pod uwagę źródło pochodzenia konkretnej opinii.
Najczęściej
stosowane metody badania poziomu satysfakcji pacjentów to:
·
obserwacja
·
anonimowe pisemne ankiety
·
wywiady – przeprowadzane w przychodni lub przez
telefon
·
wywiady kwestionariuszowe – muszą być przeprowadzane
przez dedykowanego ankietera, aby uniknąć niebezpieczeństwa manipulowania
odpowiedziami respondentów
·
Elektroniczna Ankieta Satysfakcji Pacjenta
·
analiza opinii zamieszczanych w sieci internetowej –
do tak uzyskanych wyników należy podejść jednak z rezerwą, szczególnie, jeśli
są to opinie anonimowe.
Część
placówek medycznych, w których realizowane są badania poziomu satysfakcji
pacjentów, przeprowadza ankiety po każdej wizycie (wypełnia się je np. u
rejestratorki), inne lecznice organizują np. kwartalne badania ankietowe przeprowadzane
w tym samym czasie we wszystkich gabinetach lub placówkach podlegających
konkretnemu podmiotowi. Sposób pierwszy jest doskonałym narzędziem do stałego
monitoringu jakości obsługi; sposób drugi umożliwia z kolei wykonanie badań
porównujących poziom jakości w danym przedziale czasowym i daje szansę na ocenę
skuteczności stosowanej strategii marketingowej oraz polityki jakości.
Kluczowe
elementy polityki jakości związane są z obsługą pacjenta i to one powinny być
realizowane w pierwszej kolejności. Aranżacje wnętrz i dodatkowe udogodnienia
np. w poczekalni czy w gabinecie są istotne, lecz najważniejsze jest, aby
pacjenci uzyskiwali pomoc w rozwiązaniu problemu, z którym przyszli do
specjalisty, oraz aby pomoc ta udzielona była na najwyższym możliwym poziomie.
Źródło:
„Gabinet Prywatny”
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz